Riktad marknadsföring

by admin

targeted-marketing-darts-board

Traditionellt har reklam och annan marknadsföring ofta varit mer eller mindre generell, det vill säga utformad för och placerad så att den ska läsas av oss alla: annonser i tidningar, reklamblad i brevlådan och så vidare.

Efterhand har företagen insett att det är värt att rikta marknadsföringen och synas där kunderna är. Exempelvis handlar reklamen på idrottsarenor om saker som förknippas med både idrotten och den förväntade publiken: vilka intressen du har, vad du för tillfället har ett behov av och vad du skulle kunna upptäcka att du vill ha. På fotboll ser vi därför skyltar, tv-reklam och annonsblad om:

  • idrottsskor, kläder och utrustning
  • sportresor
  • lokala butiker och sponsorer
  • tips och betting
  • nätcasinon

Det här är en teknik som tidigt började användas på internet och idag är den så utvecklad och finslipad att vi alla möts av skräddarsydd marknadsföring som är minutiöst anpassad för att visa oss reklam för det vi förväntas vara mest intresserad av. Pionjärer på det här området var Google: genom att analysera de sökningar du gör under lång tid, filtrerar och anpassar de vilka sökresultat du får, dels med hjälp av de ämnen du sökt på, men även din hemort, ditt språk, din troliga ålder och kön.

På samma sätt används den här informationen för de sajter som låter andra företag sköta deras webbannonsering, i vanliga fall Google.

På sociala medier är exempelvis Facebook välkänt för att samla in all fakta de kan om medlemmarna, just för att erbjuda annonsörer bra underlag för riktad reklam, vilket även gör att facebook-användarna slipper se helt oväsentlig marknadsföring.