Varför ska man syssla med marknadsföring.. frågan är måhända lite märkligt ställd i en tid där vi alla tidigt lär oss vikten av att marknadsföra oss själva och det vi gör. Men faktum är att många företag inte gör det på rätt sätt.Utan att ha några egentliga siffror på det vi härmed påstår så tror vi att bland en hel del företagare idag så finns en övertro på betydelsen av annonser i tidningar exempelvis. Det ska sägas att en tidningsannons visst kan vara mycket effektiv även idag, men det många kanske inte tänker på är att tidningars upplagor ständigt minskar så minskar även räckvidden som för din annons.Är det dessutom en annons i mängden så är det troligt att du inte kommer att få någon särskilt hög ROI av den. Människor idag möts i sådan hög utsträckning av reklam, ja nästan överallt, så vi har lärt oss att sålla i vimlet. Är du en i mängden så kommer du således i många fall ha kastat dina pengar i sjön om du inte använder annonsplatsen på något smartare sätt.Bara från undertecknads egen erfarenhet så brukar det vara som så att företag med en något äldre företagsledning som tidigare inte arbetat med marknadsföring på samma sätt, som överskattar ”säljannonsens” kraft. Ett tips som vi kan ge är att istället gå ut med ett engagerande budskap som människor reagerar på. Skapa en positiv relation mellan människor och ditt varumärke.Nu beror det förstås på vad det är för något du säljer, är det en iPad du säljer billigt så kan mycket väl en annons vara kanonbra. Men ska du hyra ut bilar så är det snarare medvetenhet och en god inställning till ditt företag du vill skapa med en annons, snarare än ”kom och hyr bil”. Det är förstås olika på olika platser och vid olika tidpunkter, men vi tror att det är sällan man åker och spontanhyr en bil bara för att man sett en annons. Det är snarare så att när man verkligen behöver hyra bil så åker man till den uthyrare man har det bästa intrycket av.