Ett företag som växer är i behov av personal och hur hittar man den personal som är mest lämpad för jobbet? Det är inte den lättaste uppgiften att hitta lämplig personal. Att utifrån ett CV avgöra om personen är lämplig eller inte kan vara svårt, att få en intervju med den personen kan göra så mycket för intrycket om hur personen är.
Ett annat sätt att hitta personal kan vara att anlita externa tjänster som till exempel headhunters som är professionella på att leta upp rätt kompetens bland personer. När man letar efter personal att rekrytera så är det mycket som ska stämma in, personen i fråga bör ha rätt kompetens för jobbet och fungera inom arbetslaget. Den sociala kompetens kan vara väl så viktig för det uppdrag som personen ska utföra. Olika företag har olika förutsättningar i samband med rekrytering. Ett företag med bra förutsättningar kan ha lättare att rekrytera, och det finns undersökningar som gjort hur olika företag uppfattas av andra och hur deras så kallade ”Employer branding” ser ut.
Företag som har gott renommé kan ha fördelar som gör det lättare vid annonsering av lediga platser vid företaget, det gör att fler ansökningar kommer in och det finns fler personer att välja bland. I en del lägen så kan det ha sina svårigheter och då kan det vara bra att ta hjälp av något företag utifrån med rekryteringen.