En företagsblogg ska locka kunderna till företagets webbplats. Ju fler blogginlägg som skrivs desto mer ökar intresset, det gäller alltså att ha relevanta och innehållsrika inlägg för att sökmotoroptimeras.
Bloggen är varumärkesbyggande
En blogg är varumärkesbyggande och med fler bloggposter så ökar chanserna för att inläggen ska synas på Googles förstasida vilket är bra att tänka på i sökmotoroptimeringssyfte. Hur söker personen som jag skriver detta för? Det gäller att hålla intresset uppe, uppdatera bloggen gärna en gång i veckan men minst en gång per månad. Berätta vad som händer i företaget och framför allt använd relevant information.
Skapa trafik
Dela gärna med dig av några tips eller hemligheter, du vill att läsarna ska tycka det är intressant och gärna att de delar dina inlägg vidare eller länkar till dem på sociala medier för att det i sin tur ska leda till fler kunder och besökare på din webbplats. Något som också är bra att veta vad gäller sökmotoroptimeringen är för att undvika att google ska behandla det som en separat domän är att bloggen bör ligga i en undermapp i företagets domän som till exempel www.företagetswebbplats.se/blogg och inte i en egen subdomän det vill säga www.blogg.företagetswebbplats.se