Moleskine – en ovanligt välriktad marknadsföring

by Anna Rönnberg

Corporate storytelling kallas populärt den typ av marknadsföring som ligger bakom Moleskines succé. Med hänvisningar till legendariska kulturprofiler på slutet av 1800-talet och under 1900-talet som flitiga användare av Moleskine anteckningsböcker skapades det en myt kring produktnamnet. Oavsett sanningshalten i dess historia är det en internationellt mycket uppskattad anteckningsbok, dels för sitt praktiska utförande men även för sin renodlade stil.Anteckningsböcker av liknande slag som Moleskine var populära i Paris redan på 1800-talet, handgjorda av franska bokbinderier. Det är riktigt att Oscar Wilde, Vincent van Gogh, Pablo Picasso och naturligtvis många fler använde sig av den här typen av anteckningsböcker, men inte av Moleskine som är ett märke som skapades först 1997 av det italienska förlaget Modo & Modo i Milano, som gav ut anteckningsboken med en första upplaga på endast 5000 exemplar.Idag används Moleskine däremot av storheter som Svenska Akademiens Peter Englund, som till och med skrivit ett blogginlägg om sin relation med anteckningsboken. Den som vill skaffa sig en egen Moleskine precis som Peter Englund hittar en uppsjö av olika typer på www.kalenderkungen.se. Här hittar du allt ifrån månadskalendrar i olika färger till projektplanerare för hela året.2006 kunde företaget inte längre klara av den kraftigt ökade efterfrågan och det franska investeringsbolaget Societe Generale Capital köpte upp Modo & Modo och investerade i dess utveckling, och företaget har bytt namn till Moleskine SpA. 2012 distribuerades anteckningsböckerna till mer än 22000 butiker i över 95 länder.2011 utökade Moleskine sitt sortiment till att omfatta även väskor, datorväskor och fodral för bärbara datorer, läsglasögon, pennor, boklampor och bokstöd för läsning, och en mängd andra artiklar. Det mesta designat av den italienske industridesignern Giulio Iachetti. Sedan april 2013 är Moleskine noterat på den italienska börsen.