Vad är produktplacering och annonsörsfinansierade program? Ren produktplacering kan innebära att betydelsefulla personer visar upp sig i TV med syfte att lyfta fram vissa produkter eller märken. Exempel på annonsörsfinansierade program är t.ex. Room Service med syftet att öka måleri- och hantverksintresset och Bästa Maten som vill öka befolkningens intresse för svensk husmanskost.
Allt mer vanligt i svensk TV
Produktplacering och annonsörsfinansierade program blir allt vanligare i svensk TV, men tv-branschen är gärna tyst om fenomenet. Det skriver Sydsvenskan i en artikel. Personer som jobbar med just produktplacering spår en ljus framtid för detta och tror att det inom de närmsta fem åren kommer vara lika naturligt som att köpa en reklamplats. I Sverige är det dock fortfarande lite tabu med produktplacering och det går dessutom till viss del emot lagstiftningen vi har. Lagen är dock något luddig och svår att tolka. Det finns inget tydligt uttryckt lagförbud mot produktplacering i Sverige, men om där finns en omotiverat stark fokusering på ett företag eller produkt kan programmet strida mot förbudet mot att otillbörligt gynna kommersiella intressen. Straffet för denna typ av brott är att programföretaget får betala en avgift. Kanaler som sänder genom andra länder, exempelvis Storbritannien, kommer undan med detta i och med att de följer de aktuella ländernas lagstiftning.
Leder till ökad försäljning
En effekt av produktplacering är att flera märken ökar sina försäljningssiffror. Detta tack vare att många människor gärna köper de plagg och märken som deras favoritkändisar har på sig. Sportamore är en webbshop som idag representerar flera av de populära märken som ständigt syns på tv och det är inte förvånande att de säljer bra.Det är dock viktigt att reflektera över sin egen smak och sina egna behov när det kommer till val av kläder – och allt annat. Man bör inte stirra sig blint på ett visst märke, utan istället jämföra olika märkens utbud för att hitta rätt.
Reklam på Internet.
En annan metod man kan nyttja för att synas tydligt och få mycket av exponering är reklamvideos på Youtube. Populariteten i denna media plattform har vuxit till en nivå man aldrig kunnat förvänta sig. I och med att plattformen är gratis så finns det en enorm potential för nya människor som aktivt skapar konton och ser på videos ifrån en massiv lista av skapare. Detta är ett av de bästa möjligheterna att synas till så många människor som bara möjligt och flera gånger av samma person. Anledningen till detta är att det krävs bara en e-post för att göra ett Youtube konto men oftast behöver man inte ens det för att kunna se på videos. För de som gör reklam som ska visas på Youtube så använder Google sig av avancerade algoritmer för måla upp en bild på vem tittaren är och vad de skulle vara mest intresserad av och därmed troligast vilja köpa.