Bild i marknadsföring

by admin

bild i onlinemarknadsföring

Att bilder har ett otroligt stort värde inom marknadsföring råder det ingen tvekan om. Att en bild säger mer än tusen ord är kanske aldrig mer sant är i just detta användningsområdet. Att med en enda blick kunna skicka både informativa och känslomässigt engagerade budskap är ovärderligt. 

Still eller rörlig bild

På internet är det idag möjligt att enkelt använda sig av både still och rörlig bild utan någon större kostnad. Vad man bör satsa på beror självklart på vad företaget arbetar med samt vad målsättningen för marknadsföringen är. Ofta ersätter dock inte den ena den andra utan används istället vid sidan om varandra där de båda formaten är bäst.

Att köpa eller producera

Bilder är idag otroligt enkelt att få tag i. Om man inte har tid eller pengar att producera bilderna unikt efter det egna behovet så finns det bildbanker med ofta miljontals bilder att välja bland. Även priset varierar stort mellan tusentals kronor för användningen av en enda bild till gratis, även om utbudet då är lite mindre.

Det andra alternativet är att producera nya bilder för att möta behovet man har. Här kan det handla om till exempel produktbilder, informations videos eller personalporträtt. Många gånger ger det bäst resultat, men det kan också kosta mycket pengar. Att ta in en fotograf är självklart det bästa alternativet i detta läget, men inte det enda.

Tack vare att utrustningen att ta bilder idag har blivit så pass lättillgänglig så väljer vissa att ta många typer av bilder själva. Att köpa in en kamera till företaget kan vara en väl värd investering för det vardagliga fotograferandet, även om man väljer att ta in en riktig fotograf för de större satsningarna.

Juridiken

En sak som är viktig när man använder bilder i marknadsföringen är att man har lagen på sin sida. Dels måste man självklart ha koll på upphovsrätten på bilderna, men även personer som är på bilderna måste ha gett sitt medgivande då de skall användas för marknadsföring.