Nya produkter på marknaden

by Anna Rönnberg

När en ny produkt ska släppas på marknaden är det viktigt att planera hur den ska marknadsföras. Om inte allmänheten vet om att produkten finns och varför den är bra så kommer det inte finnas någon efterfrågan på den och den kommer troligtvis inte bli såld.I dagens samhälle är en bra webbplats ett måste! Beroende på vad det är för produkt kan det variera vilka medier som bör användas. Det är bra att tänka på vilken målgrupp som produkten skapats för och använda medier som når just dessa människor. Man kan skicka pressreleaser till olika tidningar, både dagblad och veckoblad. I dessa kan du ge mer ingående information om produkten. Radioreklam använder sig ofta av medryckande små melodier som sedan snabbt arbetar in produkten i folks medvetande. TV-reklam har fördelen att den både har ljud och bild, det kan dock vara mycket dyrt med TV-reklam och inte alltid det bästa för alla produkter.Ett mer personligt sätt att marknadsföra en produkt är genom så kallade events. Det finns många företag som är specialiserade på att göra upplevelsebaserade marknadsföringskampanjer vid en produktlansering. Ett väletablerat sådant eventföretag är Ocean Group. Events kan se ut på många olika sätt beroende på vilken produkt det handlar om. Det kan därför vara bra att ta hjälp av kreativa marknadsföringsexperter när du vill skapa ett event.Ibland så är målgruppen privatpersoner som kanske lättast möts ute på stan. Det är även vanligt att man skapar mer speciella events för privatpersoner som väljs ut till exempel genom att premiumkunder får en inbjudan eller att man via hemsidan anmäler sitt intresse eller att det sker en utlottning. Många gånger så är kunderna andra företag, organisationer eller föreningar vars representanter med fördel kan nås via ett privat event där produkten kan visas upp och där mat och underhållning kan skapa en minnesvärd upplevelse för alla deltagarna.